Yogacara


Is het niet allemaal
als in een gedicht?
Herman de Coninck

Wat als het enige wat er was
dit gedicht was,
deze letters op dit papier?
Wat als de wereld rondom je verdween,
en je enkel overbleef met dit gedicht?
Wat als je bleef zitten in het luchtledige
van jou en dit gedicht?
Je wereld ging dicht
in dit gedicht.

Dan zou ik niet bestaan.
Behalve in deze letters op dit wit papier.
Dan zou ik enkel door jou tot leven gebracht worden.
Dan zou ik  nu in jouw hoofd zitten.
Hoe voelt dat, zo'n dichter in je hoofd?
Zit dat comfortabel?
Dan zou ik nu dit gedicht maken in jouw hoofd.

Of zou je het dan zelf maken?
Dan zou dit gedicht enkel bestaan
dankzij jou.
Want als er niemand was om het te lezen,
zou het er dan wel zijn?

En dan zou jijzelf ook enkel bestaan
dankzij dit gedicht.
Want als je dit niet zou kunnen lezen,
wat zou je dan doen,
als er niets anders was?
Wat zou je dan zijn?

Dan zou ook jij in dit gedicht zijn
hier , achter dit streepje, of daar, voor dat vraagteken,
lekker dicht opeengepakt.

Zullen we elkaar daar tegenkomen?

Comments

Popular posts from this blog

A Walk With God

Gewoon jezelf zijn - waarom ik geen monnik werd

Forests To Grow People